iMetrics Lab

iMetrics Lab és un grup d’investigació multidisciplinària orientat als estudis informètrics en la Web, especialment al disseny i implementació de models d’avaluació i anàlisi basades en mètriques i fonts en línia, cobrint els processos de creació, comunicació, consum i avaluació de la informació.

El grup està format per tres grans àrees de treball, en funció de l’entorn d’aplicació dels models d’anàlisi: iMetrics Scholar (estudi de la Ciència i de la Comunicació científica), iMetrics Social (estudi dels moviments socials i esdeveniments) i iMetrics Business (estudi d’empreses, productes i marques).

iMetrics Scholar

Dins de l’àrea iMetrics Scholar es treballa en conjunció amb mètodes i tècniques cibermètriques, bibliomètriques i cienciomètriques, realitzant estudis aplicats als diferents agents que intervenen en els processos de creació, comunicació, consum i avaluació de la Ciència (universitats, centres i instituts d’investigació, personal investigador, publicacions científiques, objectes d’investigació així com fonts i proveïdors de dades i serveis).

iMetrics Social

Dins de l’àrea iMetrics Social s’inclouen projectes d’investigació centrats a analitzar els comportaments digitals de diferents actors socials, des de moviments socials a bandes juvenils. Ens interessa conèixer l’impacte de les transformacions tecnològiques (especialment en la generació digital) i estudiar com les persones utilitzen i es veuen afectades pels mitjans digitals i les noves tecnologies en facetes de la vida quotidiana com ara la construcció d’identitat, participació política o alfabetització mediàtica, entre altres. Per a això, utilitzem la triangulació metodològica de diferents mètodes quantitatius (social network analysis, anàlisi de contingut i enquestes) i qualitatius (entrevistes, focus group, etnografia virtual).

iMetrics Business

Dins de l’àrea iMetrics Business s’estudien les dinàmiques del màrqueting digital i del comerç electrònic (e-commerce) a partir dels productes digitals creats tant per les empreses (incloent les seues marques, productes i serveis) com per les persones (clients i usuàries, reals o potencials), identificant tant l’oferta (especialment en els àmbits nacional i internacional, digital i multicanal) com la demanda. Per a això s’empren diferents tècniques d’investigació qualitativa i quantitativa en els seus diferents plans d’interacció social i d’experiència d’usuari, amb la finalitat de trobar aspectes tant privatius (propis de cada sector i audiència) com a transversals (comunes a múltiples sectors, països i cultures).

ArtiCom

Comunicació, Art i Cultura Visual (ArtiCom) és un grup d’investigació reconegut per la Universitat Politècnica de València (UPV) i adscrit al departament de Comunicació Audiovisual, Documentació i Història de l’Art. El grup està format per més de quinze professors i investigadors, sent el Dr. Fernando Canet el seu investigador responsable. El seu propòsit principal és l’anàlisi de les formes de comunicació i expressió artístiques i com aquestes es vinculen amb la societat. Entre els seus objectius es troba donar respostes a les següents preguntes: com la cultura visual és generada, quin tipus de missatge pretén transmetre, com aquests són consumits i com, finalment, aquest procés pot incentivar el canvi social. Dos són principalment les seues línies d’investigació:

Cultura visual: estètica i política

El responsable del qual és el Dr. Miguel Corella. El propòsit d’aquesta línia d’investigació se centra en l’estudi de les funcions de l’art en la política, les institucions i els moviments socials D’altra banda, pretén avaluar la gestió i l’impacte de les institucions i activitats culturals. Entre les temàtiques objecte d’estudi es trobarien les següents: cultura visual; art, estètica, política i moviments socials; art i identitat; museologia i gestió de projectes expositius; institucions i activitats culturals; i l’aplicació de les tecnologies en les institucions culturals.

Mitjans audiovisuals i comunicació de masses

El responsable del qual és el Dr. Javier Moral. El propòsit d’aquesta línia d’investigació se centra en l’estudi dels mitjans audiovisuals i el seu impacte social, així com en la funció que la comunicació de masses té en la societat. Entre els mitjans audiovisuals i les temàtiques objectes d’estudi es trobarien els següents: anàlisi narrativa dels relats audiovisuals; les relacions entre valors cognitius i estètics en la narració serial; el paper del cinema documental com a instrument de denúncia social; noves narratives i pràctiques per al canvi social; l’anàlisi de les desviacions del model cinematogràfic hegemònic; les representacions de gènere en els productes de les indústries culturals; la influència de la comunicació interpersonal en els mitjans digitals; i el consum i recepció dels mitjans audiovisuals.